Suriname, 16 februari 2009
Deze ochtend vertrekken we vroeg naar een savannegebied bij Powakka. Het bestaat grotendeels uit hoge struiken die altijd bladdragend zijn en dat maakt het vogelen soms een tikkeltje lastig. De savanne herbergt een aantal specifieke soorten zoals Trush-like Schiffornis en Rufous-crowned Elaenia. Verder zien we een Barred Antshrike en de prachtige Bronzy Jacamar. We gaan terug en lopen een bosbouwpad in. Plots duikt Otte de bosjes in en maant ons te volgen. We zijn aangekomen op een baltsplaats van de Saffron-crested Tyrant-Manakin. Met behulp van geluid krijgen we de soort snel te zien. Een Spotted Puffbird komt nieuwsgierig kijken.
We gaan weer verder over de wegen van rode klei. Bij een ontbost stuk land bekijken we de kruinen van fruitdragende bomen. Dat trekt veel vogels aan; we zien Red-bellied Macaw, Red-throated Caracara en Finsch’s Euphonia.
Het wordt tijd om richting de Brownsberg te gaan. We rijden via de route door het oerwoud die ook gebruikt wordt door de vrachtwagens van de aluminiumfabriek Suralco. We komen na enige tijd in een file terecht van busjes en vrachtwagens; er schijnt een probleem te zijn. Er is een enorme kuil in de weg, zó groot dat de vrachtwagens die er in rijden door een bulldozer omhoog geduwd moeten worden. Een grote groep gestrande automobilisten discussieert als beste stuurlui aan wal over de juiste oplossing. Na een tijdje besluit de bulldozer-chauffeur de kuil te gaan vullen met grind. Meteen pakt Raymond, onze buschauffeur zijn kans om met een flinke aanloop door de kuil heen te rijden. Al met al zorgt dit voor twee uur oponthoud. Eenmaal onderweg schiet een Little Tinamou over de weg en we zien de eerste Braziliaanse Agouti, een knaagdier.Het kamp op de Brownsberg ligt bovenaan deze berg. We moeten daar met de bus zien te komen via een steil, onverhard pad dat behoorlijk slecht is geworden door de regenval. We klimmen omhoog en we klampen ons goed vast in de bus. Na een paar kilometer komt er een tegenligger en moet de bus achteruit. We glijden gevaarlijk dicht naar de rand van het pad en de actie heeft als gevolg dat de koppeling verbrandt. Raymond vraagt ons verder te voet te gaan en nadat de bus is afgekoeld, komt deze ook op de berg aan.
We gaan weer verder over de wegen van rode klei. Bij een ontbost stuk land bekijken we de kruinen van fruitdragende bomen. Dat trekt veel vogels aan; we zien Red-bellied Macaw, Red-throated Caracara en Finsch’s Euphonia.
Het wordt tijd om richting de Brownsberg te gaan. We rijden via de route door het oerwoud die ook gebruikt wordt door de vrachtwagens van de aluminiumfabriek Suralco. We komen na enige tijd in een file terecht van busjes en vrachtwagens; er schijnt een probleem te zijn. Er is een enorme kuil in de weg, zó groot dat de vrachtwagens die er in rijden door een bulldozer omhoog geduwd moeten worden. Een grote groep gestrande automobilisten discussieert als beste stuurlui aan wal over de juiste oplossing. Na een tijdje besluit de bulldozer-chauffeur de kuil te gaan vullen met grind. Meteen pakt Raymond, onze buschauffeur zijn kans om met een flinke aanloop door de kuil heen te rijden. Al met al zorgt dit voor twee uur oponthoud. Eenmaal onderweg schiet een Little Tinamou over de weg en we zien de eerste Braziliaanse Agouti, een knaagdier.Het kamp op de Brownsberg ligt bovenaan deze berg. We moeten daar met de bus zien te komen via een steil, onverhard pad dat behoorlijk slecht is geworden door de regenval. We klimmen omhoog en we klampen ons goed vast in de bus. Na een paar kilometer komt er een tegenligger en moet de bus achteruit. We glijden gevaarlijk dicht naar de rand van het pad en de actie heeft als gevolg dat de koppeling verbrandt. Raymond vraagt ons verder te voet te gaan en nadat de bus is afgekoeld, komt deze ook op de berg aan.
Spotted Puffbird, Powakka
<< Homepage